Міжнародні спостерігачі зробили попередні висновки про президентські вибори в Україні

КОМЕНТАР
05.04.19 - 14:52

Міжнародна місія зі спостереження за виборами оприлюднила заяву про попередні висновки та результати президентських виборів в Україні. Наводимо основні витримки з документу.

Вибори Президента України 31 березня 2019 року відбувались у конкурентних умовах, виборці мали широкий вибір серед кандидатів і явка була високою, - йдеться у звіті.

 

У передвиборний період положення законодавства часто не застосовувались належним чином великою кількістю учасників процесу, що негативно вплинуло на довіру до органів управління виборчим процесом, застосування правил фінансування кампаній та ефективність вирішення виборчих спорів. Фундаментальні свободи загалом поважалися.

Кандидати мали можливість вільно здійснювати передвиборну агітацію; втім, численні та достовірні свідчення зловживання державними ресурсами та підкупу виборців послабили довіру до процесу.

Медіа-середовище характеризується різноманітністю, але висвітлення кампаній у ЗМІ, моніторинг яких проводила місія, часто було упередженим, та йому бракувало поглибленого аналізу.

 

День голосування загалом отримав позитивну оцінку та заклав основу для проведення другого туру. Втім, деякі процедурні порушення були відзначені під час підрахунку голосів, а умови роботи під час встановлення підсумків голосування часом були незадовільними.

 

Вибори відбуваються в умовах збройного конфлікту та інших форм протистояння, які тривають на сході країни, а також незаконною анексією Кримського півострова Російською Федерацією. В результаті, організація виборів виявилась неможливою в Криму та окремих частинах Донецької та Луганської області, які контролюються незаконними збройними формуваннями.

 

Центральна виборча комісія (ЦВК) працювала колегіально та дотримувалася всіх встановлених законодавством строків. Комісія проводила відкриті засідання, а також наради перед засіданнями; така практика зменшує прозорість роботи комісії. Учасники політичного процесу та представники громадянського суспільства розкритикували поспішне внесення змін до Закону України “Про Центральну виборчу комісію”.

 

Багато співрозмовників Міжнародної місії зі спостереження за виборами (ММСВ) заявляють про брак довіри до ЦВК та висловлюють сумніви щодо її неупередженості. За поданням зареєстрованих кандидатів у президенти, ЦВК створила Обласні виборчі комісії (ОВК). Близько 39% членів ОВК, в тому числі на керівних посадах, були замінені особами, які запропонували їх кандидатури до складу комісії. Це негативно вплинуло на роботу ОВК, зменшуючи цінність навчання, проведеного для членів комісій; проте, в цілому МСВ БДІПЛ оцінює роботу комісій задовільно.

Деякі співрозмовники заявляли про те, що однією з причин реєстрації так званих “технічних” кандидатів, які фактично пов’язані з лідерами перегонів, було отримання місця у комісіях нижчого рівня. Жінки добре представлені в органах управління виборчим процесом.

 

Виборцям був запропонований великий вибір серед кандидатів, але не вистачало справжніх політичних дебатів між учасниками виборчих перегонів. Більшість із 39 кандидатів не проводила жодних агітаційних заходів, що породило сумніви щодо їхніх справжніх намірів взяти участь у виборах. Деякі кандидати активно організовували агітаційні заходи, проводячи кампанію на території всієї країни.

Президент Петро Порошенко та Юлія Тимошенко були найактивнішими у своїй виборчій агітації; чинний президент здійснював поїздки країною у своїй офіційній ролі.

Появи Глави держави на публіці розмивали межу між його офіційною посадою та роллю кандидата у президенти, що суперечить пункту 5.4 Документу Копенгагенської наради ОБСЄ 1990 року.

 

Володимир Зеленський не провів жодної класичної зустрічі з виборцями, покладаючись на свої телевізійні та концертні виступи у якості актора та гумориста.

 

Використання програм соціальної допомоги, підвищення заробітної плати та виплата премій, а також інші фінансові заохочення в якості засобів виборчої агітації були предметом широко розповсюджених звинувачень, що висувались проти чинного президента. МСВ БДІПЛ спостерігала та отримувала повідомлення про випадки зловживання державними ресурсами декількома кандидатами на національному та місцевому рівнях. Також ММСВ помічала і отримувала інформацію про систематичну практику втручання державними інститутами та їх службовцями у хід кампанії, переважно чинним президентом. МСВ БДІПЛ також спостерігала ознаки підкупу виборців та отримала велику кількість достовірних повідомлень про підкуп виборців з усієї країні.

Було порушено понад 80 кримінальних проваджень щодо заявлених фактів про підкуп виборців, у тому числі два розслідування загальнонаціональної схеми підкупу виборців в рамках кампаній чинного президента та Юлії Тимошенко.

 

Моніторинг ЗМІ, який проводився МСВ БДІПЛ, продемонстрував, що приватні телевізійні канали часто порушували положення щодо збалансованого та неупередженого висвітлення ходу виборчої кампанії та інформації про кандидатів. Загалом новинам про виборчу кампанію не вистачало глибокого аналізу.

 

День голосування загалом пройшов мирно; за даними ЦВК, явка виборців склала 63,5 відсотка. Спостерігачі ММСВ оцінили відкриття дільниць та процес голосування загалом позитивно у переважній більшості виборчих дільниць, на яких здійснювалось спостереження. Процес голосування був добре організований, спокійний, прозорий та впорядкований.

 

Втім, спостерігачі ММСВ відмітили порушення таємниці голосування та спостерігали присутність осіб, які не були членами ДВК, але за списками відстежували виборців, які вже здійснили голосування. Деяким виборцям було відмовлено у голосуванні через те, що вони не були внесені до списків виборців. Спостерігачі ММСВ відзначили невелику кількість процедурних помилок та декілька серйозних порушень під час підрахунку голосів. Втім, вони повідомили про часте недотримання послідовності процедур та основних узгоджувальних процедур. Процес встановлення підсумків голосування на початковому етапі був оцінений негативно на близько одній шостій частині ДВК, переважно через незадовільні умови у ДВК, які призвели до переповненості та обмеженню прозорості, а також обмежень у доступі для спостерігачів. 

 

ММСВ висловила подяку органам державної влади України за запрошення спостерігати за виборами, Центральній виборчій комісії та Міністерству закордонних справ за співпрацю. Місія також подякувала державним органам, політичним партіям, засобам масової інформації та організаціям громадянського суспільства, представникам міжнародної спільноти за їхню співпрацю.

 

Як ми писали, 14 короткострокових спостерігачів ОБСЄ працювали у Кривому Розі впродовж усього виборчого періоду.

 

Фото ТРК "Рудана".

 

 

«Дізнавайтесь про новини міста першими! Підписуйтесь на наш Telegram!»

Читайте також: